de gevarieerde westkust - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu de gevarieerde westkust - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu

de gevarieerde westkust

Door: suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

21 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Zo vandaag even lekker gevaren, ondanks de regen was het wel erg warm dus lekker de rivier opgegaan.

Maar nu weer een vervolg op mijn verslag van vanochtend.
We waren aangekomen in een klein dorpje met een kapotte camper. Na heel wat bellen en wachten ( 1,5 dag verder), is er toch uiteindelijk een nieuwe camper afgeleverd. Oftewel we waren weer onderweg. Op naar de kust, aangezien we pas laat in de middag konden aanrijden kwamen we rond zonsondergang aan bij de kust, mooie plaatjes! We hebben de camper op een mooi plekje aan de rivier gezet en nog even genoten van het mooie uitzicht en de sandflies. OOOOH wat zijn die ontzettend vervelend, ze zeggen dat je na een week hier immuum voor wordt, no way!!! Maar in het zuiden zijn ze zeker aanwezig. Oftewel eten en snel de auto in. De dag erna hebben we onze weg vervolgd na het zuiden, langs de pancacks rocks en ja langs zeehonden en 1 pinguin. Speciale pinguin met geel rond z’n ogen en het was de enige penguin op het hele strand. Later kwamen we er achter dat de pinguins s’ochtends vertrekken en s’avonds weer terug komen op het land. Dus we mochten blij zijn dat we er een gezien hebben.

Die avond zijn we aangekomen bij de glaciers van new Zealand. Er zijn twee glaciers, fox glacier en frans joseph glacier. Het is ontzettend indrukwekkend als je er overnadenkt dat de reistijd tussen strand en op de glacier staan maar 20 min kost. De verschillende landschappen liggen hier zo dicht bij elkaar. Op de camping hadden ze puppies, zoooo schattig. 8 stuks, bijna eentje gekocht. De dag erna vroeg opgestaan om de glacier op te gaan. Een dagtrip tegemoed. We zijn de fox glacier opgegaan, deze kan je namelijk te voet betreden. De frans joseph glacier kan je alleen per helicopter komen. Het begin was een beetje suf, het ging erg langzaam en voor de lunche hadden we vrij weinig gezien, gelukkig door beetje aandringen van mij, pap en andere nederlanders in de groep was het na de middag wel zeker de moeite waard en hebben we hele mooie dingen gezien.
Na deze mooie tocht zijn we doorgereden na een heel mooi meertje waar we de camper neergezet hebben, en natuurlijk waren er heel veel sandflies.
De dag erna gaan we nog zuidelijker naar de fjorden van new Zealand, we overnachten in te anou, bij deit stadje is er namelijk ook een great walk die we de dag erna gedeeltelijk hebben gelopen. Mooie wandeling door het bos, zelfs een beetje sprookjes achtig uitkomend op een super mooi meertje met een mooi strandje, ideale plek voor een lunch. Helaas drie keer raden wat daar zat……… Sandfllies, dus we zijn maar weer omgedraaid en terug gelopen. Aangezien ik die dag minder lekker in de wandeling zat ben ik maar gaan rennen en afgesproken waar ik op pap en mam zou wachten. Eerste punt ging goed, tweede punt iets minder. Haha pap en mam hebben mij over het hoofd gezien en gewoon doorgelopen dus naar 20min ben ik maar even gaan vragen aan mensen of ze mijn ouders gezien hadden. Blijkbaar waren ze niet achter mij dus zijn ze aan mij voorbij gegaan, pfffff inhaal race.

De ochtend erna zijn we opweg gegaan naar de fjorden, mooie weg door de Bergen en bossen, gedurende de rit zijn er veschillende uitzichtpunten en wandelingetjes. Een waterval die erg mooi was, gok op een 60 m lengte! De weg erna toe was alleen ontzettend stoffig, een lichtelijke bruine auto aan de buitenkant, helaas ook in de binnenkant. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een camping, maar blijkbaar was er maar een camping. Gelukkig was hier nog plaats op. Ontzettend slecht weer, regen regen en regen. Heel veel sandflies dus gedurende de avodn zijn we niet naar buiten gegaan. Helaas was het zelfde verhaal de ochtend erna, we hadden een boot geboekt om een tocht door de fjorden te maken, deze hebben we maar gecancalled. Toen we weg wilde rijden, hadden we toch het idee dat het aan het opklaren was. Dus hebben we toch het risico genomen, terug naar informative centrum en gevraagd voor de volgende boot. Uur later was het zo goed als opgeklaard zelfs de zon kwam door, wat blijkbaar zeer zeldzaam is aangezien het 300 dagen in het jaar regent.
Luckey us!! Het was een hele mooie tocht, watervallen, hoge rotsen die recht uit het water komen.
Na deze tocht zijn we doorgereden naar het zuidelijkste puntje van new Zealand. Vanuit hier zijn we langzaam omhoog gereden langs de oostkust. Maar hierover de volgende keer meer.

• 21 Januari 2014 - 17:09

Karin:

Hieperdepiep hoera!!!!!!!!!!!!!!!!
    Van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Xxx huub en karin

• 21 Januari 2014 - 20:58

Peter Eggen:

Suzanne, wat leuk en goed dat je dit allemaal kunt meemaken. Genieten daar waart je kunt . gr peter

• 22 Januari 2014 - 10:47

Hanneke Francken:

Lieve Suus,

Allereerst natuurlijk HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD met jouw verjaardag !!!! HIEP HIEP HOERA !!!!

Wat leuk om jouw avonturen te lezen en hoe je aan het genieten bent, maar ook dat het af en toe tegen
    kan zitten.Verstandig dat je de aandrang om een puppie te kopen hebt kunnen onderdrukken, reist toch
    wat makkelijker zonder puppie, maar dat ze schattig waren dat neem ik meteen van je aan. Hier hebben
    we nog steeds een zachte winter. We hebben wel een lekker vooruitzicht naar de kou, we gaan nl.
    skièn in Valfréjus, jou wel bekend. Deze tip kregen we ook van papa en mama, we zijn benieuwd of
    het ons net zo goed gaat bevallen als het jullie is bevallen. Hey Suus maak er vandaag een hele
    gezellige dag van. Van ons allemaal een hele dikke verjaardagsknuffel en X, veel liefs en ciao Hanneke

• 24 Januari 2014 - 10:37

Peter Eggen:

Ook van ons nog een hiep hiep hoera (wel wat laat maar toch) peter ,ellen, thomas en yara