The start of an adventure - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu The start of an adventure - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu

The start of an adventure

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

11 November 2014 | Guatemala, Antigua

Lieve allemaal,

De tijd vliegt hier voorbij en iedere week zeg ik tegen mezelf “nu gaan we de blog bij werken”. Maar zoals je ziet is het er nog steeds niet van gekomen, maar bij deze het eerste stukje. Ik lig wel twee maanden achter maar dat veranderd niet veel want ik zal gewoon vanaf het begin beginnen. Oh ik zal jullie alvast waarschuwen, ik kan namlijk over de afgelopen twee maanden wel een boek schrijven, dus ik zal proberen het zoveel mogelijk in te korten!

8 september 2014 na een lange reis kom ik aan in Guatemala, Max staat er samen met een vriend ,Javier, mij op te wachten. Nadat we mijn spullen bij Max thuis hebben afgegooid en wat opgefrissen gaan we een kroegje in om een drankje te doen en wat fatsoenlijks te eten. Een goede pizza en een heerlijk biertje is zeker een goede start van dit grote avontuur.

Na een goede nachtrust komt Javier mij ophalen om de mij een beetje rond te leiden in de stad. Pff de eerste indruk van Guatemala city is niet al te goed, heel veel verkeer, chaotisch, veel smog en alle verhalen die mij verteld worden. Natuurlijk wist ik van te voren dat ik niet naar een NZ of Australie zou gaan, dat Guatemala een totaal andere cultuur zou hebben en dat het woord safety een belangrijke rol speelt. Er van uitgaande dat de overheid wat overdrijft en dat de safety allemaal wel mee zou vallen, viel het me vies tegen, vooral omdat Max, Javier etc mij er ook specifiek op wezen. De stad is nou eenmaal een onveilige plek, openbaarvervoer, taxis aanhouden op straat, op straat lopen met veel uiterlijke waardevollen spullen NOT DONE. Jaja en daar zat ik dan bij Max in het appartement, Max die elke dag om 7.00 uur de deur vertrekt en om 9.00 uuur savonds thuis komt. De eeste week is dat voornamlijk mijn probleem geweest, ik zat gewoon vast in zijn appartement, je hebt gewoon een auto nodig in Guatemala City. Gelukkig stond er een mooi trip gepland, dus de 13e vertrokken we naar Antigua. Antigua een stad waar ik veel van gehoord had en wel degelijk een mogelijkheid is om te vestigen. Mijn eerste gevoel toen we Antigua in kwamen rijden was meteen erg goed. Het is een veel gemoedelijkere stad met veel minder verkeer, gelegen tussen 3 vulkanen. Veel meer toeristen dat is meteen duidelijk maarja wat wil je, Antigua staat op de UNESCO heritage list. Het stadje staat nog geheel in oude stijl geen een flat kom je hier tegen en het mooiste zijn nog de straten....... Pff lompe keien niet echt lekker om over te rijden, lopen of fietsen. Maar goed het geheel ziet er wel mooi uit, dus voor wat hoort wat.

Op zondag zou de trip beginnen en zaterdag avond zouden we een maya bijeenkomst hebben. Zaterdag ben ik heel de dag Antigua in gegaan rond gelopen en allerlei mooi gebouwen en mensen gezien. De mensen hier zijn merendeel nog traditioneel gekleed, zo mooi, zo fleurig. Zowiezo alles hier in guatemala is erg kleurrijk! Onder de mooi ark door met de vulkaan op de achtergrond, een plaatje gewoon. Maar wat zie ik daar, Looking for work, een wijnbar. Nooit geschoten is altijd mis, zou toch mooi zijn om direct al een baantje te hebben en waarom is het in engels gesproken, hoogst waarschijnlijk zoeken ze een engels sprekend persoon. 10 min later stond ik buiten met een baan in de wijnbar EN een kamer voor $50,- per maand. Nou da was nog eens een mooi begin in Guatemala. In de avond mochten we meteen kennismaken met een van de ceremonies van de Maya cultuur. Zeer interessant, veel kaarsjes, veel verschillende godden en duurde erg lang. Haha dan nog bedenkende dat dit de korste ceremonie is die ze hebben, 2 uur.

Zondag staat er meteen een goede raft trip op de planning, Frank ( raft guide) en ik moeten er extra vroeg uit om de boten van de te voren klaar te maken. Dus om 6 uur zitten we in de auto en zijn opweg naar Coholate. Ohja we zouden ontbijt hebben bij een lokal, ooooh als mijn maag dat maar verdraagt. Na 3 uur rijden komen we aan bij de rivier maar eerst breakfast, nou je kan zeker local zeggen. Jeetje ja ik was nu echt in Guatemala beland, het land waar de bevolking zeer arm is en heel heel weinig heeft. Des ondank maken ze een heerlijk ontbijt, standaard tipico ontbijt, tortials, bonen en ei. Na het ontbijt gaan we de boten oppompen en kan ik voor het eerst een duik nemen in een van de rivieren van Guatemala. De temperatuur ten opzichten van Antigua is fors gestegen. Antigua ligt op 1500 meter en is daarom wat koeler hier op zee niveau is het veel benauwder. Oh als buitenlandse vrouw in de lokale bevolking wordt je wel even aangekeken, hahah en helemaal als ze zien dat je ook nog een raft guide bent en gewoon de boot mee wilt oppompen. Oftewel ik denk dat dit mijn meest relaxte manier van de boot klaarmaken is geweest. Na een half uurtje komt de groep en gaan we de rivier op. Ik ben zo benieuwd. Het is een mooie rivier, veel oerwoud eromheen en waterlevel is zeker goed! Helaas zie je in deze rivier toch erg veel rotzooi, ja duidelijk een punt voor de Raft federation. Langs de kant van de rivier zie je kleine dorpjes en vrouwen en kinderen. Vrouwen die de was doen en de kinderen die genieten van het frisse water, naja fris, in iedergeval verkoelend.

De tocht was zeker nice en ik heb zelfs ook nog een gedeelte geguide, dat ging erg goed boven mijn eigen verwachtingen. Helaas begint het weer om te slaan en begint het behoorlijk hard te regenen, ja we zitten nog in het einde van het regenseizoen,maar goed wat maakt het uit we zijn toch al nat. Op een gegeven moment zien we aan de zijkant twee mannen zwaaien, ja het eindpunt te midden van de suikerriet velden. Het heeft ons wel degelijk 45 min gekost om uit de riet velden te rijden, geen idee hoe die man de weg weet ongelofelijk.

Op de terug rit zetten we mister suiker riet even af in zijn dorpje, ja wederom echt arm. Maar het is ongelofelijk deze mensen zijn wel echt gelukkig. Varkens, kippen alles loopt door elkaar, veel straat honden, kinderen, door de modder, geen schoenen. Echter waar ik vanochtend nog gegeten heb zij hadden het nog lux kwam ik namelijk achter. Want zij houden een leefruimte/slaapkamer en een aparte keuken en aparte wc. Nu zie ik namelijk huisjes, naja huisjes, gevallen met een kamer waar geleefd gekookt en geslapen wordt.

Na de tocht gaan we lekker lunchen, het eten is hier wel erg goed, niet pittig  en veel tortillas. Na een goede lunch rijden Frank en ik terug naar de stad omdat we die avond met nacht bus, alla 7 uur na tikal zullen rijden. Terug komen in de stad is echter makkelijker gezegd dan gedaan want het is independs day. Op independs day gaan alle kinderen de straat op ze rennen van een dorp naar het andere dorp met hoofdlampjes. Tijdens het rennen worden de kinderen nat gegooid voor verkoeling. Maar in een land zoals Guatemala kunnen de kinderen gewoon op iedere weg rennen, snelweg, hoofdwegen etc, dit zorgt natuurlijk voor een ontzettende chaos. De reden achter deze hele happening is dat back in the days, Guatemala was uitgeroepen tot een onafhankelijk land het nieuws werd verspreid van dorp naar dorp. Een boodschapper rende dan met een fakkel naar het volgende dorp en zo ging het het hele land rond. Op zich wel een mooi event alleen dat wij op 1 minuut na onze bus hebben gehaald en inplaats van 3 uurtjes hebben we ruim 5 uur overgedaan om de stad in te komen. Oveignes dit was mijn eerste ervaring met rijden in Guatemala, of ik wilde rijden op de meest hectische dag van het jaar. Hahaha ja regels in verkeer zijn hier ver te zoeken!

De nacht brengen we door in de bus. Aangezien ik nog stees in mijn jetleg zit ben ik kapot na een hele dag en wil ik het liefst zo snel mogelijk gaan slapen in de bus. Een probleem de airco in de bus was zo koud dat het gewoon niet mogelijk was om te slapen na heel lief heel lief vragen aan de buschaffeurs hebben de ze de bus stil gezet buiten de city en heb ik al mijn warmen spullen eruit gehaal inclusief slaapzak. Nou ben blij dat ik mijn slaapzak bijhad want het was echt heeel koud in de bus. Om 5 uur sochtends zijn we aangekomen in Flores en hebben de klanten van het vliegveld afgehaald. De eerste stop is Yaxha, een van de plekken waar we Maya tempels mogen bezichtigen. We verblijven in een hele mooie jungle lodge recht aan het water. De apen swingen voorbij en de rust ( op de apen na) is heerlijk. Met de boot gaan we naar Yaxha, na een tochtje van 20 min komen we aan. De tempels zijn enorm, ongelofelijk dat deze toen der tijd zijn gebouwd. En blijkbaar zijn er nog vele vele te ondekken, men zegt dat iedere heuvel die in het landschap te zien is een tempel is, nou ik zal je zeggen dat zijn er heel wat.

De dag erna vertrekken we naar Cobahn ofja dat was de bedoeling. Want na 3 uur kunnen we niet meer verder omdat er een road block is. Dit vertel ik de volgende keer weer want dat is een hele gebeurtenis en heeft mij een echt beeld gegeven van Guatemala,voor mij was dit de meerst waardevolle beleving van de trip.


  • 12 November 2014 - 09:37

    Mieke:

    Hey avonturierster,

    Heel leuk om te lezen wat je allemaal weer meemaakt.
    Kijk weer uit naar het vervolg.

    Geniet ervan!

    Groetjes Mieke


  • 12 November 2014 - 09:59

    Mama:

    Hey Suus

    Op het laatst er toch nog van gekomen. Super leuk om te lezen ook al hebben we al heel veel gehoord. Krijgen we nu een dagelijks verslag anders ga je het niet halen:) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 14262

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 09 December 2014

Someone else is happy with less than you have

01 November 2013 - 31 Juli 2014

we can do it, because we believe that we can do it

06 Februari 2012 - 17 Juni 2012

Stage in Australie

Landen bezocht: