Los Ninos: - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu Los Ninos: - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu

Los Ninos:

Door: suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

26 November 2014 | Guatemala, Antigua

Ja ik doe echt mijn best hier op jullie even up to date aangezien ik niet zo heel veel tijd in Nl heb, beetje tijd sparen hé. Veel plezier met lezen

Tijdens mijn eerste week in Antigua heb ik contact opgenomen met Ana-Maria, een vriendin van een collega van mama. Deze dame woont er al jaren en heeft een organisatie die kinderen helpt, dat was de informatie dat ik had van haar. Maar eerlijk is eerlijk altijd fijn om een Nederlander te kennen in land als Guatemala. Niet wetende wat van persoon ik zou aantreffen hebben we afgesproken in een cafetje om wat te drinken. Nou twee uur later liepen we pas de deur weer uit, vanaf het begin hadden we meteen een goede connectie. Ik kwam meer te weten over haar leven in Guatemala, oftewel Los Ninos. Los Ninos is een stichting die vanuit Nederland gevoed wordt. Anna Maria is hier om alles in zijn werking te zetten en de mensen hier te helpen. De manier hoe deze stichting te werk gaat is door education aan te bieden, zo hebben ze dus in het totaal al 3 scholen gebouwd die steeds meer zelfstandig gaan draaien. De scholen zijn gemaakt voor kinderen die het financieel niet kunnen veroorloven om haar school te gaan. Na de eerste afspraak hebben we meteen gekeken voor een tweede afspraak om naar een van de scholen te gaan, San Mateo.
Mooi gebouw ik had eerlijk gezegd iets meer armoede verwacht in de school, maar het is een mooi maar zeer simple school. Wel duidelijk te zien dat het is opgebouwd door buitenstaanders, iets meer doordacht, andere structuur van bouw. Bij binnenkomst vliegen de kindjes Ana-Maria om de oren, vanaf dat moment is mijn beeld van Ana Maria helemaal duidelijk. Ana-Maria is hier maar voor een ding en dat is voor de kindjes! Ik denk dat Ana –maria het grootste hart heeft wat ik ooit gezien heb. Alles wat Ana-maria doet is met liefde, ze geeft zoveel en hoeft er geen rooie cent voor terug en met geven bedoel ik niet het geld maar de liefde, de genegenheid, energie, tijd maakt niet uit wat zolang ze de ander maar kan helpen. Ik wil Ana-Maria dan ook bedanken voor deze ontzettend mooi les, die ze onbewust aan mij door heeft gegeven. Moet ik ook wel eerlijk zeggen als je uit de school in San Mateo loopt zonder iets voor deze kindjes te doen ben je ook wel erg erg hard. Zo’n lieve kindjes en ja in NL zijn er ook lieve kindjes maar hier is het toch anders, ik kan het moeilijk uitleggen maar ik denk dat het te maken heeft dat ze hier niet alles for grandted nemen, armoede die thuis speelt en het feit dat ze even kind kunnen zijn. Super mooie ervaring, vanaf dat moment ben ik niet meer los te krijgen van de organisatie. Een aantal donderdagen heb ik op school meegeholpen voor het art fesitval dat we met de kinderen aan het voorbereiden waren. Een activiteit daarvan is het schrijven van een artikel over een onderwerp, basisschool he let op: misbruik, mishandeling, criminele activiteiten, dierenmishandeling en vervuiling van de natuur. Ter informatie deze onderwerpen zijn zelf aangedragen door de kinderen. Pff de verhalen die er geschreven werden waren dan ook van een heel ander level dan dat je gewend bent van een kind. Maar het is zeer belangrijk om het met deze kinderen hierover te hebben! Zeer leerzaam voor hen en voor mij.

  • 27 November 2014 - 13:38

    Karin:

    Onder de indruk van je verhaal Suzanne!!!
    Hoop dat je heel veel geld gaat binnen halen voor die kinderen daar!!!
    Onderwijs is zó belangrijk!!! Heel veel succes!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 14273

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 09 December 2014

Someone else is happy with less than you have

01 November 2013 - 31 Juli 2014

we can do it, because we believe that we can do it

06 Februari 2012 - 17 Juni 2012

Stage in Australie

Landen bezocht: