Op naar het WK in New Zealand - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu Op naar het WK in New Zealand - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Suzanne Koolen - WaarBenJij.nu

Op naar het WK in New Zealand

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

01 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hallo allemaal,

Na twee maanden is het dan zover een verslagje van de afgelopen tijd.
Ik zal beginnen bij het wk, echter zal ik het kort houden aangezien er vele verslagen over het wk op internet hebben gestaan.
De eerste twee weken was ons verblijf in Kawareau bij Frans en Parky Rozendaal, hun zoon kennen wij van het raften en we mochten twee weken bij hen in de tuin verblijven. Dat was super, Frans had een enorme (toevallig oranje )tent voor ons opgezet waar we in konden slapen en spullen konden opbergen. Ze waren ontzettend gastvrij. We mochten echt alles gebruiken in het huis, de twee logeerkamers, badkamer, keuken, tv kamer ( voor analyseren van onze raft filmpjes), bbq en zelfs hun raft boot.
Oftewel we hebben een geweldige tijd gehad daar. We verbleven bij hun omdat het onzettend duur was om al op de camping van het wk te verblijven en hun huis ligt direct langs het slalom pacours.
De eerste twee weken hebben we continu getraind. De trainingsdagen zagen er als volgt uit. Om half 7 stond ik op, ging ik op een veldje naast te rivier Qi Gong beoefenen. Om 8 uur hadden we ontbijt, vertrek om 9 uur en om 10 zaten we op het water. Twee uurtjes trainen, middag pauze en daarna weer 2 tot 3 uur trainen. Terug naar ons verblijf, zwemspullen oppikken en naar de locale hotsprings, wat gratis toegang is. Na een half uurtje was dat meer dan voldoende en konden we thuis aanschuiven voor avond eten, iedere avond werd dit door iemand anders klaargemaakt. Rond 22.00 uur lagen we dan afgepijgerd in bed.

Ieder team is geadopteerd door een school. Wij door een lokale maori. geweldige ervaring zie het filmpje hoe ze ons ontvingen.

We hebben twee rustdagen gehad. De eerste rustdag zijn we samen met Parky, onze gastvrouw, een beetje gaan cruise, naar het strand geweest, naar een heerlijke aarbeien bar geweest en naar de oorsprong van de slalom rivier geweest. Een ontzettend mooie waterval dat uit de rots komt. De tweede rustdag hebben we alles ingepakt en zijn we naar Whakatane (uitgesproken als fackatani) en hebben we een van de sporten van dit land beoefend, outrigger. Hoe de boot eruit ziet moet je maar even op de foto hieronder kijken want het is erg moeilijk uit te leggen. De sport is dat ze op open zee lange afstand varen ( 5/6 uur) en snelheid van de golven mee pakken zoals surfen.

Het WK:
Met alle teams staan we gezamelijk op een camping in Rotorua. Ontbijt en diner is in een grote hal. Na de openingsceremonie hebben we ons eerste diner. Dit was erg lekker en erg goed. Dat beloofd dus erg veel goeds voor de week.
Zoals gewoonlijk beginnen we met de sprint. De rivier is erg technisch dus het komt niet alleen maar aan op hard stoempen maar ook de juiste lijnen varen.
De sprint is redelijk gegaan, de juiste lijn hebben we niet altijd gevaren. Maar overall was het zeker geen verkeerde sprint. Het zorgt ervoor dat we uiteindelijk 6e worden. De britten hebben zich ver los gevaren van de nr twee met maar liefst 3 secondes. Dat is veel op een sprint. Ontzettend leuk is dat mijn familie uit Australie en New Zealand samen met papa en mama naar Rotorua zijn afgereisd. Oftewel er was een enorme oranje delegatie. Heel leuk om te zien en erg fijn om het laaste stuk aangemoedigd te worden. De eerste dag was niet slecht maar ook zeker niet tevreden. Maar we moeten door, focussen op de volgende dag alweer.

Tweede dag is de H2H. Het is ontzettend spannend. De eerste run moeten we tegen de Russen. Die moeten we kunnen pakken, we hebben namelijk een zeer snelle start. Maar ook dit stuk van de rivier is heel technische en het is een lange h2h wat betekend dat er veel kan gebeuren tijdens de run. Maar na een kleine battle in het begin komen we ruim over de finish aan. De twee de run is tegen de amerikanen. Dit was een zeer pittige want de amerikanen hadden zojuist de favoriet, japan, verslagen. Ze waren ook super sterk, een ontzettende spannende battle gedurende de hele run tot zelfs op de finish lijn. Maar helaas waren wij niet de eerste die over de finish zijn gegaan. Door deze lange battle hebben we veel tijd verloren waardoor we laag in het klassement eindigen, 8ste.

Derde dag is het tijd voor de slalom. Omdat ellen tijdens de h2h gebleseerd is geraakt schuif ik naar links voor en neemt sanne mijn plek over op rechts midden. Spannend is het wel want ik heb het slalom parcours geen een keer op links voor gevaren. We mogen geen test run maken want dat mag namelijk niet meer als de paaltjes van de wedstrijd er hangen. Dus gewoon ontzettend ons best doen en er alles uithalen wat er in zit. Het ging echter heel goed. De eerste run een paar tikkers en twee missers. Zeker niet slecht voor een eerste run. Maar de tweede run moet beter gaan willen we goed in het overall klassement eindigen. De tweede run is ook stukken beter gegaan, 1 misser gehad. Hier hebben we zelfs nog bezwaar tegen aangetekend maar het mocht niet baten. Een 8ste plek wederom.

De laaste dag is de down river, een lang stuk afvaren. Gedurende de trainingsweken hebben we geen een keer kunnen trainen op het waterlevel van de wedstrijd. Dit heeft te maken met de dam. Dus het is en blijft een verrassing wat je gaat tegen komen, over welke stenen je heen kunt en welke route nu het snelste is. Veel improviseren en gebruik maken van de kennis en inzicht die je hebt. De run ging zeker niet slecht, maar was ook niet de snelste. Wederom 8ste, wat er voor zorgde dat we overall 8ste zijn geworden.

Zoals jullie misschien merken ben ik niet mega enthousiast over het wk. Begrijp me niet verkeerd heb weer een geweldige ervaring gehad veel geleerd en we hebben ook zeer goed gevaren voor de ervaring die we in ons team hebben. Maar als topsporter wil je toch altijd meer en dan is er maar een ding waarmee je tevreden bent en dat is goud.

Na de downriver gingen alle remmen los, iedereen klaar met hard werken en tijd om te ontspannen. Een mooie eindceremonie gevolgd door een band heeft ervoor gezorgd dat we een geweldige avond gehad. Het WK is mooi afgesloten met ons team en alle andere teams!

• 02 Januari 2014 - 09:46

Stan:

Suusje, wat een geweldig verhaal en een hele ervaring zo te lezen!! Hopelijk heb je het de rest van de tijd net zo naar je zin, maar daar twijfel ik niet over :) Leuke oud en nieuw gehad? Geniet er nog van de komende tijd met de super vette rondreis!! X Stannie

• 04 Januari 2014 - 12:30

Hanneke Francken:

Hi Suus, wat een fantastische belevenissen allemaal, en wat leuk om die enorme gastvrijheid van de
    plaatselijke bevolking mee te maken. Geniet van het vervolg van jouw trip, wij kijken hier uit naar jouw
    nieuwe verhalen. Veel liefs en een dikke X, Hanneke, Frank, Mannes, Willemijn en Eefje xxx

• 06 Januari 2014 - 13:39

Karin:

Hallo Suzanne, GELUKKIG NIEUWJAAR!!!
    Je hebt vast wel gehoord hoe gezellig het was in Stiphout op 31 december-1 januari!!!
    Je bent zeker al weer onderweg na de feestdagen bij de familie te hebben doorgebracht! We wensen je een mooie reis en lezen graag de verslagen(mét foto's) !!!
    Liefs van Huub en Karin